Sekce Joomlaportal
Kategorie Hosting se také celkem slušně rozbíhá. Pokud hostujete Váš web na některém z hostingů a jste spokojeni, pochvalte Vašeho webhostera a udělte hodnocení. Není-li v seznamu Váš hosting přidejte zápis. Údaje jako traffic, prostor, cena nemusíte znát, získáme je od provozovatele.
Nově se můžete těšit na sekci Kritika webu, kterou pro Vás připravujeme po vzoru www.programujte.com . ;)
Máte nějaký tip, nápad jak portál vylepšit? Napište nám .
Jestliže překládáte do češtiny nebo slovenčiny rozšíření-komponenty pro Joomla, podělte se o Váš překlad a nahrejte ho v .zip do sekce ke stažení .
Díky

:: bývalý člen Joomlaportalu ::
- souhlasim a pripojuju se k nazoru..v katalogu jsou i nejoomlovské stránky
a HonzoviKr blahopreji k pristimu prispevku, nimz dosahne hranici 2000, a neoficialne dekuju za podporu fora

kosmetika: zmena vzhledu ikonkyMáte nějaký tip, nápad jak portál vylepšit
logika/platnost dat: aktualizovat, prejmenovat nebo zrusit sekci Ke stazeni ve ktere jsou nektere neaktualni baliky
vymyslet/pridat/vic zviditelnit: pripadnou moznost podpory portalu (?)
ale nevim jak je to s moralnimi zasadami ci myslenkou tymu - v navaznosti na diskuze ve svete a mistnim nedavnym vlaknem


Hodilo by se možná např. předělat takto např. "návod pro totální zelenáče" a pod. Mohlo by taky pomoci odfiltrovat některé nejčastější stále se opakující se dotazy ve fóru, protože takhle by to mohlo být (dle mého názoru) pro spoustu lidí lépe k nalezení.
Asi by taky bylo užitečné rozvinout znovu diskuzi na téma optimalizace fungování a dlouhodobé udržitelnosti práce komunity v našem českém prostředí. (Jak již zmínil trabofrum s ohledme na zmíněné vlákno .
Pevně věřím, že myšlenka opensource je dlouhodobě udržitelná a má perspektivu, ale evidentně nemůže být vnímána automaticky jako:
komunita=ostatní pro mně, fajn, já pro druhé nic
ani jako
opersource= zdarma
Sám osobně rád přispěji a nebráním se ani myšlence finačního příspěvku - Joomlu jsem vybral nikoli kvůli ceně, ale kvůli otevřenému kódu. Pokud zatím trošku stíhám zkoušet občas osobně někomu poradit, připadám si však užitečnější.
Poslal jsem sem jednou správci docela dlouhý podrobný návod, jak jsem vyřešil pár problémů se šablonou s představou, že to může někomu pomoci. Jako odpověď jsem se však dověděl, že je to až příliš amatérské na zveřejnění. že se něco podobného chystá.... Hmm OK, ale nevěřím tomu že je to na dohled. Já číst takový článek dříve, ušetřil jsem si spoooustu hodin snažení.
Možná právě tady vzniká problém opensource - zvyšuje se tlak na kvalitu, ale nelze tolik tlačit tam, kde to člověk dělá dobrovolně. Přitom myslím, že použití článku i od nováčka nemusí být nutně zlem ... pokud je tak označen (do doby než bude článek na lepší úrovni) Na rozdíl od použití nedotaženého kódu, kde by jistě nebylo šťastné používat kusy kódu od někoho, kdo to pořádně neumí.
Možná by se mohl právě dát větší prostor pro příspěvky nováčkům. Třeba v oné nové navrhované sekci "Návody", samozřejmě se zřetelným označením toho, kdo návod píše - vždyť by se pak pod tím mohla rozvinout diskuze, jak to řešit lépe. Připadalo by mi to mnohem přehlednější, než hledání ve fóru (to je podle mě ideální na dotazy na drobné problémy a velké spěchající problémy a ne na něco, co se často opakuje a patří to k základům).
Uvedené větší publikační možnosti by umožnily nováčkům nadšeně popsat, jak změnili nápis na titulní straně (vím, tohle popsal už Fenris, ale nic lepšího mě nenapadlo). To by pak ulehčilo starým bardům, že by snad ubyly ty některé nejčastější periodicky se opakující se dotazy.
Nejen na bolavá záda ... cvičíme.cz


Ale k věci. Jak jste si jistě všimli, zahájili jsme změny portálu. Bohužel to nejde tak rychle jak chceme, ale důraz na kvalitu a bezpečnost ve spojení s vytížením projekty, které nás živí se projevuje v naší, respektive hlavně mojí pomalosti. Portál má od začátku několik pravidel, které jsem vytknul a chci dodržovat - Je zadarmo, nekomerční a nezávislý. Díky sponzorům a trpělivosti našich manželek se to zatím daří.
Jako povedená novinka se ukázal katalog. Vytvořili jsme pak jeho bratříčka zaměřeného jen na hostingové společnosti a zde měl být záznam placený. Nakonec jsme od toho ale upustili, protože inzerenti chtěli uvádět informace, se kterými jsme nesouhlasili. I to je důvod, proč nad dalšími změnami delší dobu přemýšlím, než je realizujeme.
Sekce návody je v plánu už delší dobu a pro nováčky by měl být vstup na ni přímo povinný. Jako perfekcionalista mám jasnou představu co má obsahovat a jak má být spravována, ale vázne realizace a hlavně je otázka nad formou - Wiki? Samostatné články s komentáři?
Co by jste zvolili?
On totiž jakýkoliv návod uveřejněný na portále začíná býtz oficiálním návodem. Mám pak v mailu mnoho dotazů stylu. Postupuji podle Vašeho návodu a teď mi hackli web. Až bádáním dál zjistím, že to nějaký nadšenec s třemi posty poradil dát na celý web chmod 777, místo toho aby nastavili FTP vrstvu a práva neřešili... Vysvětlovat, že to nybylo ideální je zbytečné. Dotyčný je zoufalý, zálohu nemá a je na nějakém garážovém hostingu se zálohami jednou týdně. Tak holt strávím pár hodin odvšivením webu a vypsáním obecných doporučení...
Takže návody BUDOU letos po vánocích, ale musí mít svoji formu a musíme jim věřit. Tvůj návod na úpravy template s dovolením trochu přepracuju a přidám.
A co se dál chystá? Obchod s prodejem rozšíření pro CMS Joomla a nová download sekce.
A jako novoroční závazek bych rád na portále uveřejnil min 2 nové články týdně. Novinky mezi ně nepočítám. A poslední novinka - Konečně začne vycházet série článků " Z adminova deníku".
Zachovejte nám přízeň a podporujte nás. A ajk? třeba tím, že si u nás pořídíte webhosting, nakoupíte šablony a rozšíření a budete Joomlu, portál a kvalitu propagovat dál.
Pěkný den přeje HonzaG, toho času admin
PS: Zájemci o psaní článků a další spolupráci, pište, posílejte maily. Rádi je zveřejníme a pravidemné psavce zařadíme mezi redaktory portálu.
::: Nejsem tak bohatý, abych kupoval levné věci... :::
Urcite tam je i par dulezitych, podstatnych informaci, ale prece je nebudu cist vsechny poporade.
Prijemnejsi by bylo videt rovnou chronologicky serazeny nazvy a uvodniky z postupne omezovaneho vyberu (vidim v uvodniku aspon kus clanku, datum kdy byl napsan tj jestli je jeste vubec aktualni):
- zajima-li mne vsechno - prochazim postupne vsechno,
- zajima-li jen neco - omezim vyber,
souvisejici clanky by asi taky nebyly k zahozeni
Informaci je na webu dost, ale nejsou moc videt...
osobne bych radsi videl napriklad v pravem sloupci misto komentaru webhostingu, nejaky nahodny clanek - zaujal by asi vic, nez uvazovani o volbe noveho hostingu dle komentaru..
na zvazeni je, jak casto by "bylo co napsat" a zpusob publikace:
wiki "tak jak je"*1 by asi nebylo to "prave"*2.hlavně je otázka nad formou - Wiki? Samostatné články s komentáři?
Co by jste zvolili?
Ale smysl ma "wiki na urovni registrovanych a schvalenych prispevatelu", a rozsirovani prispevatelu dle stanovenych pravidel a logiky, nebo jakakoliv vhodna jina varianta obdobneho reseni, kdy informace(clanky) nevytvari jen omezene mnozstvi "nepochybne majicich co rict" osob, ale ostatni, kteri to vedi taky a fundovani to jen schvali, zverejni, zamitnou, nebo urci k doplneni (atd...), nebot maji fundovanejsi veci na praci, nez sepisovat informace ktere vedi i mene fundovani..
ma-li portal plnit roli informacni, inspiroval bych se nejakym velkym informacnim portalem, ma-li plnit nejake jine role, hledal bych uzivatelsky vyhovujici srovnani.
_____________________________
1) jak ji znam napriklad z wikipedie
2) vzhledem k odhadovanemu mnozstvi, "zaskodniku" nez prispevatelu "s dobrym umyslem", by se presunula namaha z vytvareni kvalitnich informaci, na udrzeni rozumnych informaci.

Označení mého článku za amatérský se mě nedotklo, je totiž amatérský.
... huráTakže návody BUDOU letos po vánocích...

OK, jsem rád, že i jako amatér v Joomle můžu být tady užitečný, když jsem vytvořil alespoň kostru pro použitelný článek.Tvůj návod na úpravy template s dovolením trochu přepracuju a přidám...
A s tím amatérem opravdu nemám potíž. Profík jsem v jiné oblasti a snaha rozumět Joomle patří k mým koníčkům. Rozhodně ji chci používat, ale pokud na ni nestačím tempem, které protřebuji pro svůj komerční web, radši si na správcovství webu najmu odborníka. Sám si ji v klídku budu poznávat svou pohodovou pomalostí.
ad trafobrum
- souhlasInformaci je na webu dost, ale nejsou moc videt...
naprosto souhlasím s myšlenkou, zapojit více nováčky nějakým vhodným způsobem
- jednak se ulehčí fundovaným
- jednak tady vidím ono význam onoho magického "get involved", tu radost, že i nováček má šanci se zapojit - to si pak každý může připadat více jako součást komunity, ne jen ten, kdo si pořád musí jen nechat raditnebot maji fundovanejsi veci na praci, nez sepisovat informace ktere vedi i mene fundovani..
Nejen na bolavá záda ... cvičíme.cz

Ať to chcete slyšet nebo ne, tohle prostě fungovat nebude. Nováčci se nebudou zapojovat. Věřte prosím mým zkušenostem, mám je s několika projekty - OpenOffice.org, Linuxexpres.cz, Openoffice.cz, MandrivaLinux.cz. Vždy to sklouzne k tomu, že nováček řekne, že nemá tolik zkušeností, aby něco dělal. A když se něco naučí, obvykle se nevrátí, aby s něčím pomohl. I za ta léta co JP provozujeme můžu říct, že s aktivitou lidí je kříž.
Je také zajímavé sledovat trend, kdy sem nováček přijde a jeho návštěva vypadá následovně :
- www.joomlaportal.cz , Fórum, Registrace, Nové vlákno, "Jak nastavit, aby nebyly na úvodní stránce nastaveny jeden hlavní článek a pak další vedle sebe?"
Sami víte, že nalezení odpovědi na tento dotaz s využitím hledání na portále JP je otázka cca 10 sekund a to hlavně také proto, že tenhle dotaz tady padl 1000x. Přesto tento dotaz najdete ve fóru každou chvíli. A stále trpělivě odpovídáte - nehledal si, najdeš to tady. teď se forma změní jen na to, že budete psát - Nehledal si, je to na Wiki. Nikdo mne nepřesvědčí, že to tak nebude. Navíc, když budete na každý třetí dotaz odpovídat takto, vynoří se někdo, kdo řekne, že jste arogantní...
Kdo nevěří, ať se podívá na joomla.org a do jejich fóra. I když existuje stránka help.joomla.org, stejně ji začátečníci nečtou. Univerzální odpověď zní - nebudu číst dokumentaci, když potřebuji tuto drobnost.
Ad Wiki :
Osobně tento způsob psaní dokumentace nemám moc rád. Vím, že je to snadné pro kohokoliv, kdo chce něco napsat, problém je v tom, že ochotných lidí, kteří budou psát dokumentaci pro JP v Česku moc není. Že se to postaví na dobrovolnících z řad začátečníků je dle mne také trochu utopie.
Dovolím si to dokumentovat na příručce pro totální zelenáče. Existuje jen pro J! verze 1.0.x, nikdy jsem nenašel čas ji předělat na 1.5 a výrazně doplnit. A za těch několik let se nenašel nikdo, kdo by to udělal za mně.
i zde v diskuzi se objevují větičky typu "Mělo by se", "Dobré by bylo"... Neschovávejte se za ně a řeknět "Já udělám", "Já napíšu". Pak můžeme říct, že komunita funguje a že bude někdo hrdý na to, že k ní patří. Vím, že vy, co tohle čtete jste zrovna "úchylná" skupina, protože pro JP něco děláte. Ale všeobecně je v Česku trend spíše brát, když je kde, dávat se moc nenosí. nezmění se to ze dne na den a proto bych chtěl vaše plány trochu krotit.
Podobné diskuze tu zazněly mnohokrát, vždy to tak nějak vyšumělo. Osobně vidím problém ne v tom, že nebude dostatek kvalitních návodů, ale hlavně v tom, že nebude dostatek jakýchkoliv návodů. Pod hlavičkou JP toho moc nevzniklo a ještě méně na 1.5.x verzi.
Co tím vším chci říct? V tuto chvíli zbytečně řešíme, zda Wiki nebo něco jiného, zda kvalitní návody vs "amatérské" návody. Potřebuji záruky v tom, že se sestaví "dokumentační" tým, že v něm bude několik lidí, kteří budou mít společný zájem - vytvoření dokumentace. Vše se navíc komplikuje tím, že takto vytvořená dokumentace je už v této chvíli zastaralá. ze všech stran jsem totiž ujišťován o tom, že v průběhu několika měsíců bude nová verze 1.6.x, kde je hodně věcí zásadně jinak, než v 1.5.x. Má smysl psát nováčkovskou dokumentaci pro verzi 1.5.x? Znovu opakuji nováčkovskou. Vytvoření dokumentace nějaký čas vezme. A klidně se může stát, že její vydání se pokryje s vydáním verze 1.6. A pak musíme vše předělat.
Osobně navrhuji - hodit verzi 1.5.x přes palubu a začít s testováním 1.6.x a s vytvářením dokumentace pro ni. Překlenutí období se dá provést tak, že by se dala přeložit originální dokumentace, která je nabízena na joomla.org. Ta je hotová, překlad by měl být rychlejší, než psaní nové.
Dokumentační tým by prostě v masivním měřítku začal pracovat s verzí 1.6 a začal psát pro ni dokumentaci. Dle mých informací se beta objěví do měsíce, což je fajn, ale hlavně to nese s sebou tzv. functional freeze, což znamená, že se dá začít překládat, nic zásadnějšího se měnit nebude.
Trochu mne prostě ta myšlenka na to, že ta dokumentace bude v době vydání zastaralá, děsí. A chci se tomu takto vyhnout. Co si o tom myslíte vy?
Jedna z hlav české komunity redakčního systému Joomla! a první překladatel uživatelského rozhraní k ní.

Vrátím-li se k návodům, tak dle mého pohledu to není zase tak jednoduchá záležitost. Hlavně v případě dokumentace k celému systému. Jednoduchý návod se dá napsat v jednom člověku. Ale na celou dokumentaci je už potřeba tým lidí, který musí mít hlavně pevné vedení. Mám pocit, že toto je hlavní úskalí jakékoliv komunity, která to dělá jako hoby. Ve firmě je to mnohem jednodušší tam existuje pobídka (plat). V komunitě je jenom zápal pro danou věc, ale nikde není dáno jak komu zápal vydrží. A mám také obavy, aby díky upadajícímu zápalu nebyla dokumentace pro 1.6 vydána v momentě uvedení 2.8

:: bývalý člen Joomlaportalu ::
- 'imho' to je az dalsi velka meta, pred kterou lze nacvicit i rozsirovat a utuzovat tym(komunitu) vsemi zminovanymi drobnejsimi zalezitostmi.Co tím vším chci říct? V tuto chvíli zbytečně řešíme, zda Wiki nebo něco jiného, zda kvalitní návody vs "amatérské" návody. Potřebuji záruky v tom, že se sestaví "dokumentační" tým, že v něm bude několik lidí, kteří budou mít společný zájem - vytvoření dokumentace.
Nevim jake je tajemstvi fungujicich komunit jinde, nemel jsem zkusenosti, ale vstup do komunity, pokud potrebuje nove cleny, by mel byt aspon podporovan (kdyz ne propagovan) z obou stran ( pokud o to projevi zajem )
Jinak to pak vypada, ze je komunita uzavrena, a o nove cleny ci jinou podporu zajem nema.
nekteri se vnucovat nebudou, jini treba naopak by asi potrebovali pobidnout.
A že své zkušeností/znalostí/schopností někdo prodává? - nevím jestli bohužel, ale právě to je principem společnosti už pár století, od cizostátní uklízečky, po prezidenta.
Souhlasím ale, že šarlatánství, padělání či krádež je taky "prodej" zkušeností/znalostí/schopností a měl by být dle toho i odměněn - to však některé stejně neodradí, ale to je už jiné téma...
Sami víte, že nalezení odpovědi na tento dotaz s využitím hledání na portále JP je otázka cca 10 sekund a to hlavně také proto, že tenhle dotaz tady padl 1000x. Přesto tento dotaz najdete ve fóru každou chvíli.
A to je problem pro novacky. Novacek pri trose vule najde funkci hledat a zada i frazi ktera vede k vysledkum ale tech vysledku je tolik ze se jim nechce hledat v tech vysledcich a taky casto narazi na odpoved "hledej" jenze on hleda a narazi na odpovedi "hledej" dale pak se neni schopny rozhodnout jaka je ta spravna odpoved. Proto je lepsi pro ne zadat dotaz kde dostanou na jejich (kolikrat bohuzel neprimou otazku) odpoved.
Navody to teda zlepsi - snad
wiki hmm je docela fuk jaka je forma. Dulezita je funkcnost. Pokud tam bude mit pristup "par lidi" a novacek bude mit napr doplnujici dotaz a "par lidi" nezareaguje pujde na forum a kolecko se uzavre.
Pokud tam bude moct kazdy "radit" zase bude problem typu cely web chmod 777 a hlavne neprehlednost a novacka to opet odradi.

Lepší? Ne, jen jednodušší a nefér k tomu. Protože je v tom skryt předpoklad, že čas nováčka je cennější než čas těch zkušenějších. Komunitu vnímám jako společenství, kde je snaha vzájemná a ne jen místo, kam si člověk chodí jen brát. A pokud se někomu hodí brát, ale nemá možnosti osobně přispívat, ať je přístup třeba zpoplatněn.Proto je lepsi pro ne zadat dotaz....
Asi mají pravdu Ti, co říkají, jak spoléhat na nováčky není reálné. Ale přece jen pevně věřím, že by bylo užitečné umožnit zapojení i Joomlistům méně zdatným. Zřejmě by ale bylo třeba, každý článek nováčka byl zveřejněný až po souhlasu nějakého gurua, který by současně oznámkoval uvedené řešení (1-5):
např.:
jednoduchost, elegantnost:3
funkčnost:1
bezpečnost: 5
Tj. zde např.: ucházející složitost řešení, funkční, ale postrádá základní bezpečnost.
Tak by bylo jasné, že uvedené řešení je kvůli bezpečnosti nepoužitelné, ale pro pochopení funkčnosti může fungovat jako vodítko. Pak vlastně i takový článek, byť v praxi nepoužitelný, může mít alespoň výukovou hodnotu.
A až napíše někdo článek lepší, starý se jím nahradí nebo např. budou zveřejněna vždy 2 nejlepší (poslední) řešení atp.
Sám bych se rád občas podobným způsobem zapojil, ale jak jsem již psal výše. Ale v úrovni pomalu postupujícího amatéra. V rámci svých sil, ale holt práce, která mě živí nebo osobní život mají u mně vyšší preference.
Nejen na bolavá záda ... cvičíme.cz
At se to nekomu libi tak u jakekoli komunity to byva ze vetsina vzdy jen bere a par lidi ji drzi. Navic ti co jen berou se snazi co nejvice vyuzit pro svuj prospech. Klasika zdvojujici se dotazy a posouvani temat na predni mista jen aby si nekdo vsiml a odpovedel a pritom by stacilo pohledat forum(tady se ale musi udelat malinko poradek v hledani res. smazat duplicity a tema kde odpovedi je hledej - tady by se zastal uzivatelu).
Napr. uzivatele GNU/Linuxu ten pomer lidi kteri jen berou a lidmi kteri udrzuji a pomahaji je urcite drtivy a to se jen tak nezmeni bohuzel. Je naivni si myslet ze to bude jinak. Je ale potreba rict novackum aby se chovali dle pravidel a pockali na svou odpoved a chovali se slusne. Kolikrat lide se domnivaji ze odpoved dostat musi a to maximalne rychle. Obe strany maji na cem pracovat.


1) Bylo by fajn, řadit příspěvky dle témat, například: budu hledat něco týkající se phocy, najdu, ale přes vyhledávací políčko, vhodnější by bylo, aby phoca měla samostatnou kategorii, protože najdu to co hledám, ale můžu najít i něco navíc...
Tak tady máme mnoho témat týkající se phocy, ale ne pokupě.
2) Určitě by bylo vhodné založit vlákno typu než se zeptáš, přečti si toto, možná by ubylo dotazů Welcome to Frontpage

3) A to logo www.joomlaportal.cz/templates/joomlaport...ka/joomla-portal.jpg a políčko pro přihlášení je pořád jinou barvou .... :( brání to dokonalosti :)
Přeji všem pohodový rok 2010 s Joomlou

byss